Hvor store portioner skemad?

27. marts 2008

Alder:
6 mdr.

Hvor store portioner skemad?

Kære Helen

Tusind tak for dit seneste svar. Jeg har endnu et spørgsmål om Sofias kost. Vi er nu oppe på 3 skemåltider (Sofia er 6½ måned), og en plan for dagen ser nogenlunde således ud:

Ca 6: Ammes
8.30-9: Havregrød eller øllebrød tilsat mme, vand eller mme af kop
Puttes til formiddagslur cirka en time efter grøden
11.30-12: Kartoffel-grøntsagsmos enten med eller uden kød, tilsat mme, vand af kop
1-1½ time senere ammes og puttes til eftermiddagslur
Ca 16: Ammes
17.30-18: Kartoffel-grøntsagsmos enten med eller uden kød, tilsat mme, vand af kop
19: Ammes og puttes til natten

Lige nu laver jeg havregrød af 1 dl havregryn og 2 dl vand, og øllebrød af 80 g brød. Sofia spiser hele portionen. ...

Annonce

... Kartoffel-grøntsagsmosen laves af 100 g kartoffel og 50 g grønt samt en lille smule kød. Problemer et dog, at Sofia oftest ikke virker mæt efter sin aftensmad og skal nogle gange ammes lige efter mosen og så en time senere, før hun bliver lagt til natten. Jeg er dog i tvivl om, hvor meget kød, jeg må tilsætte hver portion.

Jeg har prøvet at give hende pæremos og revet æble, men det gider hun ikke spise. Hun har også i de seneste par dage siddet med gulerod eller agurk i hånden, men er en lille smule skeptisk. Sikkert fordi hun ikke er vant til at skulle spise noget, hun har i hånden. Hun er ellers ikke kræsen overhovedet. Har du et forslag til, hvordan jeg får hende gjort mæt?

På forhånd tusind tak.

Mange hilsner fra Malene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor