Brev:
Hvor store portioner skemad?
27. marts 2008
Alder:
6 mdr.
Hvor store portioner skemad?
Kære Helen
Tusind tak for dit seneste svar. Jeg har endnu et spørgsmål om Sofias kost. Vi er nu oppe på 3 skemåltider (Sofia er 6½ måned), og en plan for dagen ser nogenlunde således ud:
Ca 6: Ammes
8.30-9: Havregrød eller øllebrød tilsat mme, vand eller mme af kop
Puttes til formiddagslur cirka en time efter grøden
11.30-12: Kartoffel-grøntsagsmos enten med eller uden kød, tilsat mme, vand af kop
1-1½ time senere ammes og puttes til eftermiddagslur
Ca 16: Ammes
17.30-18: Kartoffel-grøntsagsmos enten med eller uden kød, tilsat mme, vand af kop
19: Ammes og puttes til natten
Lige nu laver jeg havregrød af 1 dl havregryn og 2 dl vand, og øllebrød af 80 g brød. Sofia spiser hele portionen. Kartoffel-grøntsagsmosen laves af 100 g kartoffel og 50 g grønt samt en lille smule kød. Problemer et dog, at Sofia oftest ikke virker mæt efter sin aftensmad og skal nogle gange ammes lige efter mosen og så en time senere, før hun bliver lagt til natten. Jeg er dog i tvivl om, hvor meget kød, jeg må tilsætte hver portion.
Jeg har prøvet at give hende pæremos og revet æble, men det gider hun ikke spise. Hun har også i de seneste par dage siddet med gulerod eller agurk i hånden, men er en lille smule skeptisk. Sikkert fordi hun ikke er vant til at skulle spise noget, hun har i hånden. Hun er ellers ikke kræsen overhovedet. Har du et forslag til, hvordan jeg får hende gjort mæt?
På forhånd tusind tak.
Mange hilsner fra Malene